Eu nu m-am izbit de aceasta situatie, deoarece nu am masina personala si nici nu cred ca o sa imi iau prea curand. De ce? Deoarece, in Viena, sistemul de transport in comun este foarte bine pus la punct, parcarile sunt extrem de scumpe, iar, momentan, nu simt aceasta nevoie. Avem masina de firma a sotului meu, cu care ne facem treaba ici-colo sau cu care mergem in vacante, mai aproape sau mai departe.
In schimb, daca locuiesti in alte zone din Austria, atunci e posibil ca masina sa devina extrem de importanta, pentru a parcurge distanta pana la serviciu sau, pur si simplu, pana la supermarket sau alte zone de interes.
Am evitat sa scriu pe acesta tema pana acum, neavand informatiile necesare la cald. Dar, un prieten nou dobandit prin intermediul acestui site, mi-a trimis toate detaliile, adunate in anul 2017, in urma procesului de inscriere a propriei lui masini in Austria.
Mai jos, de la el citare!
“In momentul in care o persoana se duce sa declare resedinta in Austria (Meldezettel – aici poti gasi un articol conex), va fi intrebat si cu privire la durata estimativa a sederii. Are de ales intre doua variante: Nebenwohnsitz (resedinta secundara) sau Hauptwohnsitz (resedinta principala). Daca decide sa declare resedinta secundara, atunci e mai simplu, dar nu are voie sa stea mai mult de sase luni, in decursul unui an, pe teritoriul Austriei. Daca planuieste sa ramana in Austria, atunci este nevoie sa aleaga Hauptwohnsitz.
Cam toata lumea are masina. Nu mai e un lux, e o necesitate. Cel mai probabil ca romanul nostru va veni cu masina din Romania, in care are si lucrurile personale. Ei bine, in interval de o luna de la declararea resedintei permanente (Anmeldebescheinigung – aici este un articol detaliat) este obligat sa inregistreze masina in Austria. Costurile sunt semnificative!
Eu, cand am venit, nu am avut informatiile complete. De aceea, am avut grija sa fac proaspat ITP-ul si asigurarea in Romania, ca sa ma tina cat mai mult si, necunoscand ce scriu acum, ma gandeam ca pot mentine masina inmatriculata in Romania cu asigurari si inspectii tehnice facute acolo. Ei bine, nu e chiar asa. Chiar daca masina avea inspectia tehnica valabila pana in iulie 2019 si asigurarea valabila pana in august 2018… nu conteaza absolut de loc, a trebuit sa fac unele noi in Austria.
Si se aduna niste banuti.
– Trebuie obtinut certificat de conformitate de la reprezentanta marcii auto – 182 Euro.
– Taxa nova de import de platit la Finanzamt – 350 Euro.
– Inspectie tehnica la un service autorizat – 45 Euro (cu conditia ca masina sa corespunda).
– Apoi taxa pentru numere si talon la firma de asigurari – 192 Euro.
Ok, acum masina este inregistrata in Austria. Este tot? Evident ca nu.
– Urmeaza asigurarea obligatorie si taxa de drum. Pentru un VW Passat eu platesc – 1100 Euro/an. Chiar daca le aveam facute si platite deja in Romania.
Cumuland costurile enumerate anterior, romanul nostru, care doreste sa se mute in Austria, aducand cu el si masina, trebuie sa se pregateasca sa cheltuiasca, doar pentru a circula legal, 2000 Euro. Si nu am pus aici si vigneta pentru autostrazi, care costa 87,30 Euro/an. Toate aceste costuri se aplica pentru un VW Passat, daca masina e mai mititica, poate costa un pic mai putin.
Ah! Si ar mai trebui sa stie ca patruleaza pe drumurile Austriei politia normala, politia autostrazilor Asfinag si politia fiscului (un fel de ANAF) care urmaresc, inclusiv pe camere, ce masini circula si vaneaza masinile cu numere straine si le pot opri oricand pentru a le verifica daca sunt in legalitate. Stiu din sursa sigura.”
Sper ca acest articol sa te ajute, macar ca un punct de reper in alegerile viitoare.
Stiti cumva o firma/persoana care sa preia toate aceste formalitati?
Buna buna,
din pacate nu…
eu am nr de RO și circul legal în Austria doar ca la 3 luni trebuie să faci o ieșire din țară așa că nu trebuie înmatriculat auto în Austria
nu e adevarat! Dupa 3 luni trebuie sa inmatriculezi masina indiferent daca iesi cu ea din austria sau nu. Autoritatile verifica data la care ai venit in austria. Esti de mai mult de 3 luini si nu ai inmatriculat masina (Indiferent de motiv… nu ii intereseaza) faci evaziune fiscala…
Multumesc Ion pentru mesaj si comentariu si pentru sublinierea acestui fapt, complet adevarat.
Buna Sorin,
din experienta noastra de 8 ani aici si vazand multe familii de romani incercand “metode romanesti” de a “bate sistemul austriac” pot sa iti zic clar, concret si fara dubiu, ca de fiecare data va castiga sistemul austriac. Este prea bine pus la punct si mult prea organizat. Ne amagim noi romanii, ca stim mai bine. Austria nu este Romania.
In primul rand, daca ai facut Meldezettel si Anmeldebescheinigung atunci pot sa iti garantez ca daca te va opri politia, vei primi amenda, de oricate ori vei iesi tu din tara, o data la trei luni. Si chiar daca nu te va opri politia, la un moment dat firul “norocului” se va sfarsi. Da, daca nu ai aceste acte, e altceva. Dar daca totul e legal, atunci macar sa stii ca iti asumi singur riscul.
Sa alegi intelept.
Foarte bun articolul ,multumesc pentru informatii. Si eu planuiesc mutarea in Tirol si as vrea sa iau cu mine cele 2 masini ale familiei. Aveti cumva informatii despre pasii de urmat in vederea radierii din Romania si a scoaterii din evidenta de la primaria din Romania?
Buna Vlad,
multumesc si eu pentru mesaj si sa fie mutarea usoara si cat mai armonioasa!
Eu, personal, nu am masina si de aceea nu am trecut prin acesti pasi. Dar am descoperit acest articol cu diferite motive de radiere a masinii din Romania si il gasesc util. Mentioneaza si actele detaliate necesare:
https://caroutis.com/blog/radiere-auto-2021-cum-trebuie-sa-procedezi-daca-scoti-o-masina-din-circulatie/
Sper sa fie de ajutor!
A.